freebikinglogo

Rtanj - Lisičja stena - Jankova Bara - Kadijevac - Barska reka - Rtanj (kružna trasa, 37 km, 900 metara uspona, asfalt/makadam, KT5/TT7)

Preuzeti trek (.zip)

Visinski profil vožnje preko Ravnog Kopaonika i kroz dolinu Barske reke

Прикажи већу мапу

Ovo je jedan od najživopisnijih načina da u kružnoj vožnji obiđete veći deo Kopaoničke visoravni, prošavši i kroz vrlo lepu dolinu Barske reke, iznad sela Lisina. Za razliku od nekih drugih vožnji, u ovoj smer kretanja ima bitnog uticaja na ocenu kondicione težine; u suprotnom od u ovom treku opisanog smera vožnja bi bila znatno teža, a spust od obronaka Kukavice ka dolini Barske reke, koji je izuzetno strm, morali biste da gurate u dužini od par kilometara (pogledati na visinskom profilu, čak 400 m visinske razlike na 2 km rastojanja). Zato preporučujem da u ovoj vožnji ne menjate smer kretanja, jednostavno će vam biti mnogo prijatnije tako. Ovo je trasa za ljude koji manje vole asfalt, odnosno preferiraju lepe i dinamične šumske puteve. Namera je bila da se biraju što bolji šumski putevi, ali na nekim mestima ipak ima malo tehnički zahtevnijih detalja, jednostavno zato što na tom potezu kvalitetnija alternativa ne postoji (pre svega mislim na spust od obronaka Kukavice ka dolini Barske reke).

Barska rekaIznad Kadijevca, na obroncima Kukavice

Trasa, kao i obično, kreće od planinarskog doma Rtanj, omiljene "baze" bajkera i avanturista na Kopu. Izbijamo na asfalt i krećemo u smeru Brzeća, gde nakon tačno 2 km stižemo do Jarma, gde napuštamo asfalt u smeru Lisičje stene. Lagano se putem pored Lisičje stene spuštamo ka centralnim delovima Ravnog Kopaonika, ubrzo se priključujući na glavni makadam na Ravnom Kopaoniku, u smeru ka zapadu. Na 8,6 km od početka trase skrećemo sa njega putem koji vodi ka tresavi Jankova Bara (postoji i tabla pored tog skretanja). Odatle na dalje put je nešto slabijeg kvaliteta, umereno neravan i mestimično blatnjav, ali još uvek lako provozan i veoma prijatan, s obzirom da prolazi kroz veoma lepu šumu.

Nakon Jankove Bare put lagano penje, uz par račvanja na kojima se vi držite glavnog puta, izbijajući na početku 14. kilometra trase na asfalt ka Jošaničkoj Banji. Krećete asfaltom levo, u smeru centra na Kopaoniku, kojim naredna 4 kilometra lagano penjete, a onda se na 17 kilometara od početka vožnje ponovo odvajate sa asfalta, oštro desno. Prvih pedesetak metara puta na koji ste skrenuli je veoma strmo, ali vrlo brzo nagib postaje podnošljiv. Ubrzo stižete do čistina istočnih obronaka Kukavice, gde prolazite pored par drvenih kućica, hvatajući put koji skreće ka jugu.

Šume oko Barske reke

Na tom delu lako možete da omašite put, pa vam skrećemo pažnju da čim uhvatite trasu ka jugu istočnim obroncima Kukavice zumirate malo bolje mapu na vašem GPS-u i obratite pažnju na moguće odstupanje. Prvo ćete na oko 18,3 km puta naići na račvanje gde se put koji ide kružno oko Kukavice odvaja desno, a vi nastavljate polulevo. Vrlo brzo, par stotina metara dalje, videćete još jedno račvanje, možda pomalo nejasno, gde glavna staza produžava pravo, a drugi put ulazi u gust četinarski šumarak desno. To je put kojim ćete se spustiti u dolinu Barske reke.

Iza šumarka počinje strminaPreko ovog stenja treba da pređe i vaš bicikl

Trasa vas potom par stotina metara vodi po ravnom, ali vrlo brzo počinje da se spušta, na momente sa prilično jakim nagibom. Na stazi ima dosta krupnog kamenja, koje mestimično može predstavljati opasnost po vašu stabilnost u sedlu. Ako ste iskusan planinski bajker koji stremi adrenalinskim izazovima ovo će za vas verovatno biti najzabavniji deo čitave ove trase, ali onima sa manje iskustva preporučujem da ipak pred komplikvanijim detaljima siđu sa bicikla i preguraju - lakše se uživa u vožnji ako se izbegnu padovi i povrede.

Ubrzo ćete se naći u dolini Barske reke, nekoliko stotina metara iznad Semeteša. Tu se vaš pohod ka zapadu na ovoj trasi završava - spust ka Semeteškom jezeru ostaće na neku drugu priliku. Vi po izbijanju na glavni makadam koji vodi od sela Lisina (21,7 km od početka vožnje) skrećete na njega oštro levo i pratite ga sledeća 2 kilometra. Tu ponovo skrećete levo, na jedan od tri paralelna puta koji vodi kroz dolinu Barske reke (nešto južno od toka same reke), odnosno varijantu koja ima najmanje blata i najumerenije nagibe od svih.

Most preko Barske reke

Na oko 25,8 km od početka puta nailazite na veliku raskrsnicu šumskih puteva. Sa severa pristiže put na kome se nalazi most sa fotografije, odnosno put koji vas vodi do same Barske reke. Ukoliko imate vremena i radoznalosti, možete malo da se provozate u tom smeru, da istražite okolinu (neki drugi trekovi u ovoj sekciji provešće vas upravo tuda). Nakon što zadovoljite svoju radoznalost, produžite pravo, gde ćete ponovo ući u gustu šumu, kroz koju šte voziti narednik nekoliko kilometara, sve vreme lagano penjući nazad ka asfaltu Jošanička Banja - Kopaonik. U ovoj šumi smo u jesen 2008, snimajući teren za SCG Route kartu (toplo vam preporučujem njenu nabavku, jer sadrži sve šumske puteve i pregršt drugih topografskih detalja na Kopaoniku), sreli vuka; nije bio raspložen za druženje, vrlo brzo je nestao u gustišima niz reku.

Završnica puta dolinom Barske reke, pre konačnog izbijanja na asfalt

Na 31,1 km od početka vožnje (pod uslovom da je niste produžavali "njuškanjem" unaokolo) napokon stižete do asfaltnog puta, kojim se vraćate do planinarskog doma Rtanj.