Sažvaćak
puta od Vlasine do Stare Planine
by Jone (januar 2002)

28. april - 1. maj 2001.
Vlasinsko jezero - Klisura - Strezimirovci - Kalna - Rakita - Zvonačka banja - kanjon Jerme - Dimitrovgrad - Vidlič - Visočka Ržana - Pirot - kanjon Temštice - Babin Zub - Kalna (262km)

Na ovoj stranici su podaci koji vam mogu koristiti ako planirate putovanje gornjom trasom. A ako želite da znate kako je čitav put zaista izgledao, pogledajte priču "Od Vlasine do Stare planine". Za uspon od Babinog zuba do vrha Midžora pogedajte priču "Pao Džormi".

Napomena: iako je uložen maksimalan trud da data rastojanja i podaci budu što tačniji, moguće su netačnosti ili nepreciznosti. Treba uzeti u obzir i da se može promeniti situacija sa putevima (pogotovo šumskim i planinskim) i sa mogućnostima i uslovima smeštaja.

Primedbe, ispravke, komentari... izvolite.

(Za deonicu planinarski dom Babin Zub - vrh Midžora, pogledati sažvaćak za priču "Pao Džormi".)

mapa, profili visina (163Kb)

Vlasinsko jezero - Klisura - Strezimirovci - Preslap - Kalna - Rakita - Zvonačka Banja (56km)
dobar asfalt, saobraćaj vrlo slab 0 Vlasinsko jezero. Na raskrsnici kod jezera skrenuti desno (levo se ide za Crnu Travu). Malo kasnije počinje uspon (7-8%).

(Put od Vladičinog Hana do jezera: u početku sa blagim usponom a od Surdulice strmiji - 8-10%. Saobraćaj umeren ili slab.

"Put od Vladičinog Hana do jezera je sa podlogom od kocke a samo na poslednjih 5km na kojima su serpentine, to jest od skretanja za fabriku 'Rosa' i vlasinski Topli Dol (ne mešati ga sa Toplim Dolom ispod stare Planine, iza kanjona Temštice), je dobar asfalt sa kanalom sa strane. Kocka je kao podloga ubitačna za vožnju bajsa, tako da onaj ko bude hteo da vozi tuda očekuje tešku deonicu. By the way, za one koji planiraju vožnju na relaciji Leskovac - Vlasotince - Crna Trava - Vlasinsko jezero: kocka je i na putu od Leskovca do Vlasotinaca!" Komentar: Dušan Stojanović)

loš asfalt, saobraćaj vrlo slab ~6 kraj uspona, počinje oštar spust koji traje do sela Klisura. 9-10km posle jezera put počinje da prati reku Jermu. Lepa i divlja okolina.
vrlo dobar asfalt, saobraćaj vrlo slab ~18

Klisura. Kraj oštrog spusta, nastavlja se blag spust.

prilično loš makadam, saobraćaja nema 23 Strezimirovci, raskrsnica. Levo treba skrenuti za za Kalnu (ako se produži pravo, posle oko 400m se dolazi na lokalni granični prelaz). Dodatna orijentacija: idući od jezera, nedaleko od raskrsnice se na levoj strani nalazi prodavnica. Od skretanja počinje makadam i prilično strm uspon (8-9%).
28.5

Preslap. Kraj uspona. Raskrsnica: za Kalnu ići desno, niz Preslapsku reku.

odličan makadam, saobraćaj izuzetno slab. 30 počinje odličan makadam

most, počinje asfalt, malo dalje ulazak u Kalnu

solidan makadam, poneka bara ili blato tu i tamo. 35.5 Kalna. Drugi most, kafana. Ovde skrenuti desno. Prethodno se detaljno raspitati za dalji put do Rakite, preko Crnog Vrha. Staza kojom smo mi iz Kalne izašli na grebenski šumski put (na tačku 40.2km) je teška, ali negde iza centra sela ili neposredno iza sela navodno treba da postoji pristojnija veza, koju mi nismo "napipali". Za tu varijantu kod kafane ne skretati desno nego nastaviti još pravo, zarobiti neki živi jezik i izvući sve relevantne informacije.
zemljani put koji se potom pretvara u stazu. Posle jakih kiša prvi kilometar može biti vrlo "čupav". 37 Počinje poslednja mahala Kalne na ovoj strani. Ako u mahali ne skrenete gde treba, posle nekoliko stotina metara završićete pred kapijom kasarne skrivene ujednoj jaruzi. U tom slučaju se smeškajte i trudite da ne izgledate sumnjivo. Mahala je najboje mesto da se raspita za dalji put. Tokom sledećih 7-8km ide se tik uz bugarsku granicu a nema kuća (osim jedne, oko kilometar udaljene od ovog mesta) u kojima bi se moglo raspitati za put. Ako zalutate lako se može desiti da uđete u granični pojas ili pređete granicu. Tada postoje sve šanse da naletite na neku našu ili bugarsku patrolu, a onda su problemi (privođenje, ispitivanje...) neminovni. Odmah iza mahale počinje vrlo strm uspon, koji kasnije postaje blaži.

mapa

Mapa ovog dela puta je skicirana prema uputstvima u poslednjoj kući u poslednjoj mahali Kalne - nama je bila od velike pomoći. Pokriva deonicu od te kuće (37 km) do izlaska na kamionski put (42.6 km).

šumska staza 40 izlazak na prevoj, prelazi se na drugu stranu brda. Odatle ići blago nizbrdo par stotina metara. Na tom delu postoji stara (šira, ali više zarasla) i nova (uža) staza.
dobar šumski put 40.2 izlazak na veći šumski put. Ići desno. Taj put je vrlo prijatan za vožnju, uglavnom se blago spušta i ide kroz vrlo lepu šumu. Jedna od najlepših deonica.
42 raskrsnica - ići levo, strmo uzbrdo (pravo se ide ka graničnoj liniji!). Dodatna orijentacija na raskrsnici: desno u livadi se nalazi kratak električni stub. Pošto se skrene u levo, na sledećih šestotinak metara se strmo penje vrlo lošim putem.
solidan makadam. Saobraćaja nema. 42.6 izlazak na kamionski put. Ići levo, nizbrdo (nizbrdica se nastavlja sve do Zvonca). Lep pogled na dolinu ka Crvenoj Jabuci.
43.1 raskrsnica - ići desno
43.2 kuća iznad puta, stotinak metara na desnoj strani. Odatle ići samo nizbrdo, pratiti rečicu (ona ide sve do Zvonca).
vrlo dobar asfalt do Zvonca pa osrednji do Banje. Saobraćaj vrlo slab. 50.6 Rakita. Počinje asfalt. Odavde do Zvonca je divan spust kroz vrlo lepu okolinu. Paziti da previše ne zanese: put je uzan i sa dosta nepreglednih krivina pa iako vozila skoro da nema, nikad se ne zna kad će neko naići.
52 ulazak u Zvonce
57.6

Zvonačka Banja - hotel "Mir".

Smeštaj u banji je najbolje potražiti u nekoj od privatnih soba, a praktično svaka kuća ih izdaje. Sa raspitivanjem se može početi odmah pored hotela. Cena je svuda manje-više ista: 3DM (u vansezoni). Mi smo do sada najčešće boravili kod čika Ace (velika trospratna kuća odmah kod hotela) i bili smo zadovoljni: čiste sobe, verande zgodne za okupljanje kad pada kiša, bojler radi. Telefon: 010-87-253.

Hotel ima terasu sa veličanstvenim pogledom na kanjon rečice Blatuše i gromadu Asenovog Kaleta - sedenje na terasi i uživanje u miru i pogledu je stoga obavezno. Cene pića u hotelu su vrlo niske i i cene hrane su vrlo pristojne. (Pivo i sokovi su ranijih godina koštali praktično koliko i u prodavnicama u Beogradu, tako da smo se čudili gde ih to nabavljaju. Starija generacijo, sećate li se detinjstva i "Vitasoka" u onim flašicama sa duguljastim grlom? Ko zna kako, u hotelu su ih prodavali do pre dve godine :)

U suterenu hotela se nalazi mali bazen sa toplom banjskom vodom (leči živce). Bazen radi do ponoći (a izgleda i čitave noći) i možete ga koristiti "na crno", tj. i ako niste gost hotela. Ponesite peškir, uđite u hol i spustite se stepenicama u suteren. Niko vas ništa neće pitati.

U banji i oko banje:
- izvor "Slonovo dupe"
- uspon na Asenovo Kale, sa čijeg se uzanog vrha pruža fantastičan pogled 360 stepeni unaokolo. Strmim makadamom se do gore može stići za oko 45minuta laganog hoda. Poslednjih par stotina metara su kozja staza. Na njenom početku postoji jedno mesto koje je eskponirano i mada tehnički nije naročito zahtevno, ukoliko se nema planinarskog iskustva bolje je ići sa nekim iskusnijim. Biciklom se može sve do ove tačke (vrlo naporan uspon) a onda se može ostaviti tu - nema nikoga unaokolo.
- jezerce ispod južne strane Asenovog Kaleta, nastalo obrušavanjem brda. Do jezera se dolazi preko Zvonca.
- kanjon Jerme i u njemu manastir Poganovo, potom manastir Sukovo i još neki manji i zabačeniji manastiri u ovom kraju.
- uspon na Vlašku planinu. Oduzeće čitav dan, ali vredi.
- uspon na Planinu Ruj, preko koje prolazi granica sa Bugarskom. Ako se ide do karaule, potrebna je najava kod vojske (a i inače je pametno najaviti se).

Za konsultacije u vezi planinarenja potražiti direktora hotela. On je pre par godina osnovao i planinarsko društvo Ruj (Kažu da je, da bi imao potrebno članstvo za početak, učlanio osoblje hotela. Posle su konobari u vansezoni morali da idu i obeležavaju planinarske staze ;)

U banju je najbolje doći kad nije sezona jer nema gužve i cene su niže. Do prvog maja važe vansezonske cene a od prvog ih povećavaju (ne mnogo, bar što se tiče cena hrane i pića u hotelu)

Zvonačka Banja - kanjon Jerme - Dimitrovgrad - Vidlič - Visočka Ržana - Pirot - Zvonačka Banja (132km)
vrlo dobar asfalt, saobraćaj vrlo slab 0 Zvonačka Banja (hotel "Mir"). Kilometar od hotela počinje lep spust (7%), dug oko 2km. Potom je blaga nizbrdica sve do izlaska na magistralu Pirot-Dimitrovgrad. Skoro čitava ta deonica je izuzetno lepa i atraktivna.
4 selo Trnsko Odorovce
5.5

Ulazak u kanjon Jerme.

8 manastir Poganovo. Svakako jedan od naših manastira sa najlepšim položajem.
~10

izlazak iz kanjona

17.2 manastir Sukovo, desno, stotinak metara od puta
20.3

izlazak na magistralu Pirot- Dimitrovgrad. Za Dimitrovgrad ići desno. Ravno ili blag uspon.

vrlo dobar asfalt, relativno blago goredoliranje, saobraćaj relativno jak 31

Dimitrovgrad, centar.

Napomena: iz pravca Bugarske dolinom ka Protu često zna da duva jak vetar, pa je tada dobro razmotriti vožnju po ovom krugu u suprotnom smeru, dakle Pirot - Visočka Ržana - Vidlič - Dimitrovgrad. U tom slučaju, ako vetar zadrži isti pravac i popodne (što je obično slučaj), duvaće u leđa i na deonici do Pirota i na povratk, na deonici od Dimitrovgrada do ove raskrsnice. (Kad se skrene ka Sukovu i banji ulazi se u zavetrinu pa taj deo nije toliki problem.) Kad bolje razmislim, nevezano za vetar, zbog lošeg puta od Ržane do Pirota je možda bolje ići obrnutim smerom pa taj deo preći na početku, dok umor ne sustigne.

vrlo dobar asfalt, saobraćaj slab ~
31.7
počinje strm uspon (8-11%). U sredini postoji jedan blaži deo, koliko da se da'ne dušom :) Sve do iza Visočke Ržane na putu uglavnom nema hlada.
36.5 kraj uspona, počinje spust (10-11%)
38 kraj spusta
39 Radejna. Odavde do Smilovaca je blaga nizbrdica.
41.5 jezerce/bara u prostranim livadama pored puta (Srbina bara)
43.7 Smilovci. Na raskrsnici u selu skrenuti desno. Odmah sledi kratak uspon, potom oštar spust - pratiti asfalt.
~
počinje uspon na Vidlič (7-8%). Levo u brdu se vidi čitav put kojim se treba popeti, ali ako niste ljubitelji uzbrdica bolje ne gledajte ;) Lep predeo sa sve više krša, podseća na hercegovačke pejzaže. Kilometar od početka uspona počinje deonica sa većim nagibom (10%).
52 prevoj, počinje spust (10-12%). Izvanredni vidici, pogled na dolinu iz koje smo se upravo popeli, a na drugoj strani pogled na dolinu ka Ržani i na vrhove stare Planine (pokriveni snegovima sve do maja-juna). Hlada ima na strani niz koju se spušta (severna, šumovita) a južna je pokrivena samo kržljavim rastinjem i krševita. Vrlo lep, vrlo brz spust - paziti da ne ponese previše jer ima serpentina i lakat krivina sa rizlom u uglovima.
56 kraj spusta
57.5 Donji Krivodol
59.6 kraj asfalta
uglavnom solidan makadam 63.4 raskrsnica - ići pravo (desno se ide za Izatovce). Odavde do Visočke Ržane je uglavnom blaga ili nešto jača nizbrdica. (Od sela Slavinja se može napraviti izlet do sela Rosomač - strm uspon, a onda spust u izgubljenu dolinu Rosomačke reke u kojoj spava ovo mestašce. Borovnjaci i krš - pejzaži podsećaju na one sa dalmatinskih ostrva.)
dobar asfalt 66.2 asfalt
67 Slavinja
70.8 Visočka Ržana, česma. Na ulazu i izlazu iz sela pored reke su poljane, zgodne za kampovanje. Od Ržane se može napraviti izlet ka selu Dojkincima: posle 2-3km puta kroz lepu okolinu stiže se do vikend naselja ispred sela. Kuće i bašte izgledaju vrlo lepo, kao da se radi o nekom mestu u Sloveniji. Malo dalje se sa leve strane u brdu nalazi manastir Svete Bogorodice, a na kraju naselja se stiže do motečića sa restoranskom baštom. To je lepo kameno zdanje ispod starog drveća i iznad bistrog jezerca u kome izvire reka. Na početku vikend naselja ima uz Dojkinačku rečicu lepih livada, zgodnih za kampovanje. Kod motela se završava asfalt, odatle do Dojkinaca ima 6-7km osrednjeg makadama. Kako su mi rekli, dalje se tim putem može stići i nadomak Toplog Dola, međutim put posle Dojkinaca postaje vrlo loš (neka vrsta grube turske kaldrme) i vrlo težak za vožnju.
vrlo loš asfalt, sa puno rupa i zakrpa 75.5 Rsovci. Odvade počinje blag uspon (6%).
77 počinje nešto strmiji uspon (7%). Lepi vidici, šuma.
83.5 kraj uspona
asfalt užasan sve do 94.km. Šteta, jer bi spust inače bio fantastičan. Saobraćaj slab sve do pred Pirot, onda umeren. 85.6 Hotel "Planinarski dom". Nema veze sa planinarskim domom - to je pravi hotel, vrlo lepo zdanje u starom stilu, otprilike kao Milošev konak u Topčideru. Vredi baciti pogled i unutra. Noćenje sa doručkom: za jednu osobu 27DM, za dve - 35DM. Ispred hotela je lep park, česma je uz sam put. Hotel se nalazi blizu puta i ne može se promašiti - par stotima metara pre njega je jednoodvajanje koje može zbuniti, ali to je samo (loš) put do hotelskog parkinga. Dakle voziti dok se ne ugleda hotel u šumi na levoj strani, česma i uređen prostor pored samog puta.
97 kraj spusta
vrlo dobar asfalt, ravno ili vrlo blago uzbrdo, saobraćaj relativno jak 99 Pirot, centar
111 skretanje za Zvonačku Banju (desno).
vrlo dobar asfalt, saobraćaj vrlo slab 132 Zvonačka Banja (hotel "Mir")

Zvonačka Banja - Pirot - manastir Temska - kanjon Temštice - Topli Do - Babin zub - Kalna Knjaževačka (74km)
vrlo dobar asfalt, saobraćaj vrlo slab 0 Pirot - do manastira Temska najpre ravno pa lagan uspon. Lepa okolina.
15.4 Temska
17.2

manastir Temska (Sv. Đorđe). Kilometar pre manastira vodopad odmah sa desne strane puta (u proleće vrlo lep, u leto praktično nestane). Lepi predeli, i sve je lepše što se dalje ide.

18.6 izvanredno mesto za kamp pored plitke i bistre rečice Temštice - trava, hlad, sa druge strane puta u jednoj kratkoj uzanoj uvali vrlo lepo vodopad i korita od sige. Pod vodopad se može lako popeti, i istuširati. Odavde do skretanja za odmaralište HE Temska je oštriji uspon (8-9%).
19.4

izvor desno u grmlju (gledati pažljivo)

makadam - uglavnom solidan, na nekim mestima lošiji. Saobraćaja nema. 19.8

odvajanje ka odmaralištu HE Temac (levo, asfaltni putić koji odmah ide strmo nizbrdo). Za Topli Do treba mnastaviti pravo, makadamom, ali pre toga vredi spustiti se do odmarališta i do reke koja na tom mestu ulazi u kanjon. Putić do dole je vrlo strm (12-16%) ali se radi samo o tristotinak metara koji se na povratku ipak brzo savladaju. Odmaralište je samo lepa starinska kućica na vrhu niskog brežuljka (livada sa šljivama), koja gleda na izuzetno zanimljivi kanjonsku liticu sa druge strane (horizontalni slojevi braonkastog kamena). Tu je i minijaturna HE Temska.

Prostor ispred kuće je sjajan za kampovanje, ali treba prvo pitati osoblje centrale ili nekoga u kući. Meni su rekli da u principu nema problema oko toga. Kuća u kojoj ima 17 kreveta (čini mi se) je sindikalno odmaralište Pirotske Elektrodistribucije, pa za praznike zna da bude gužva u njoj, ali okolo ima dovoljno mesta.

Kad se nastavi dalje ka Toplom dolu, ulazi se u veličanstven kanjon u kome do pred Topli Do teško da ćete sresti nekoga. Makadam se blago penje uz goredoliranje. Vožnja nije naročito naporna ako ste već vozili makadamom. Otprilike kilometar posle odvajanja za odmaralište može se na levoj strani, nekoliko storina metara od puta i koju desetinu metara ispod, videti dobar deo velike kamene kuće koja viri preko jednog grebena. To je ustvari opet zgradica HE Temska kojoj smo sada došli sa zadnje strane. Na ovom mestu se treba spustiti do reke niz livadu i kratku šumicu - izlazi se na sjajne peščane plažice u blizini kamene brane, na kojima neće biti nikoga osim vas.

24.5

uređen izvor, desno. Sto metara posle njega nailazi se na mostić i dve vikendice, jedine građevine u kanjonu. Ovde počinje komad asfalta koji će potrajati samo par stotina metara.

25 raskrsnica - za Topli Do ići pravo (desno se odvaja makadamski put ka Zavojskom jezeru. Idući ka Toplom Dolu, dvesta metara dalje ponovo počinje asfalt, ali i oštriji uspon (7-8%). Uspon je dug malo više od kilometra.
vrlo dobar asfalt, saobraćaja nema 26.3 kraj uspona, počinje spust - 7-8%, dužina oko 2km. Od kraja spusta počinje deo sa najlepšim brzacima i mestima za kupanje i sunčanje. Glatke crvenkaste stene vire iz vode i odlično služe za brčkanje i izležavanje. Ponegde ima i dovoljno mesta za kamp.
28.3 ulazak u seoce od par kuća; odavde počinje novi uspon od 7% (dug manje od kilometar)
29.4 izvor, levo (gledati pažljivo)
30.2 kraj uspona, sa krivine se prvi put može videti deo Stare planine, alpski prizor
neka vrsta grube kaldrme, kojom se teško i vrlo neudobno vozi. Saobraćaja nema. 30.3 kraj asfalta, počinje kaldrma
30.8 izvrsno mesto za kampovanje - livada pored vode, brzaci
33.7 Topli Do, centar. Na ulazu u selo je kasarna. Jedina prodavnica radi do tri popodne, i onda od sedam uveče (pa do deset, ako se dobro sećam). Kako rekoše, dovde jednom dnevno dolazi autobus iz Pirota. Za Babin Zub treba preći preko mostića u centru pa skrenuti levo. Posle kilometar-dva uspon postaje jak (8-9%) pa vožnja po kaldrmi postaje vrlo teška - sve su šanse da ćete od sledećih devet kilometara do Babinog zuba većinu pregurati. No zato su u donjem delu lepi vidici a u gornjem lepa listopadna šuma, i stalno se ide uz slapove šumskih potoka.
39.8 raskrsnica u komadu borove šume, jedinom na koji se nailazi tokom uspona. Na desno se (unazad) odvaja neugledan put - ne ići njime, nego nastaviti pravo.
zemljani šumski put, saobraćaja nema  40 kraj kaldrme, raskrsnica sa dva slična puta - za babin Zub se ide levo. Desno se ide za oko 800m udaljen ovčarnik - farmu ovaca, konja i krava. To je jedino što postoji u pustari između Toplog Dola i doma na Babinom zubu. Ovčarnik se ne vidi praktično dok se ne stigne do njega. Od aprila do kasne jeseni tamo je "posada" od dvoje-troje čobana koji će namerniku ponuditi hranu i prenoćište. (Za svaki slučaj se raspitati u Toplom Dolu da li su tu.) Vredi se popeti (naročito ujutro) na strmo brdo iznad ovčarnika, radi orijentacije (odatle se može videti sam Babin Zub) i radi uživanja u divnom pogledu. Ako upražnjavate jogu, eto pravog mesta za vas. Od Ovčarnika postoji prečica do Babinog Zuba, ali s obzirom da se radi o strmoj stazi, nije zgodna za natovaren bicikl. Umesto toga se treba vratiti nazad na raskrsnicu i nastaviti dalje levim putem.
41.1 raskrsnica u šumi - jedan put se odvaja u levo, preko potočića; ne ići njime nego nastaviti pravo.
41.2 raskrsnica u šumi - ići desno (oštro, lakat skretanje)
41.8 raskrsnica u šumi - ići levo, širim putem (pravo se ide pored jedne kolibice u stanju raspadanja - ona se nalazi desno i vidi se sa raskrsnice)
uglavnom solidan makadam, na pojedinim mestima lošiji. Saobraćaj vrlo slab. 43.4 kraj uspona, prevoj, makadamski put koji ide grebenom. Levo se vidi krš Babinog Zuba i žičara ispod njega. Putem treba krenuti na tu stranu (levo).
44.3

Planinarski dom Babin Zub i motelčić EPS-a. Dom drži privatnik, prenoćište košta 5 evra (2002. godina), za veće grupe posle pregovora može i malo jeftinije. Cena jednog (vrlo dobrog) obroka je oko 2 evra. Kontakt: DP "Banjica", direktor Jovan Stamenić, 19350 Knjaževac ili Vesna Kostić, Savez sportova Knjaževac, tel. 019/43-148, faks 019/42-006. U samom domu telefon je: 019-731-110. U motelu pansion za planinare košta oko 12.5 evra. Za taj status se treba prvo najaviti EPS-toursu u Beogradu: Balkanska (Direkcija EPS-a). Telefon motela: 019-731-780.

Posle doma treba savladati kraći strm uspon, a onda počinje strm spust (8-14%). Duga, duga, duga nizbrdica traje sve do pred Kalnu ali potepeno postaje sve blaža.

vrlo dobar i odličan asfalt, saobraćaj vrlo slab 49 počinje asfalt
55 ulazak u selo Golema Reka. Dobra mesta za kampovanje na livadi uz reku.
57 selo Crni Vrh, centar. Kraj najstrmijeg dela spusta - odavde je nagib 7-8% i postepeno se dalje smanjuje. Selo je dugo skoro 2km.
asfalt, do Baltaberilovca loš, odatle opet dobar. Saobraćaj slab. 63.7 raskrsnica: Janja, Ravno Bučje - Babin Zub. Skrenuti levo (postoji tabla).
67 Balta-Berilovac, centar. Odavde blaga nizbrdica sve do Kalne. Varijanta dolaska na Babin Zub iz smera Kalne tako bi se sastojala od skoro 28km konstantnog uspona koji postaje sve strmiji što se njime dalje ide, da bi se na kraju pretvoio u makadam nagiba 14%. Zaključak: nema lakog načina za uspon na Babin Zub.
asfalt solidan, saobraćaj umereno jak 72.5 izlazak na put Knjaževac - Pirot. Za Kalnu ići levo.
73 Kalna, centar

freebiking home

turoteka
putopis "Od Vlasine do Stare Planine"